Český jazyk 8
Mluvnice
V rámci tohoto týdne budeme pracovat na upevnění učiva k tématu souvětí podřadného a určování druhů vět vedlejších.
- Osvěž si základní pravidla pro vymezení VH a VV, spojovací výrazy a postup pro určení druhu VV (výkladový sešit, naše on-line skupinka, učebnice str. 100 – 102).
- Věnuj se on-line procvičování na níže uvedených webových stránkách.
https://testi.cz/testy/cestina/vedlejsi-vety/
https://www.pravopisne.cz/2014/07/test-urcovani-druhu-vedlejsich-vet-4-10/
https://www.umimecesky.cz/stavba_vet_mala_sada-2-uroven/198
- Do svého výkladového sešitu zachyť druh vět vedlejších ze souvětí níže.
- Lékař mu doporučil, aby změnil prostředí. -
- Spatřili jsme ho, jak se vrací domů. -
- Řidič zastavil u čerpací stanice, aby doplnil pohonné hmoty. -
- Kdo přecházel po mostě, pozoroval ryby. –
- Postavte se tak, abyste byli otočeni čelem proti sobě.
- Jestliže nebude pršet, budeme hrát tenis. -
- Přišel jsem, abych ti pomohl s domácím úkolem. -
- Docílili jsme dobrých výsledků, protože jsme hodně trénovali. -
- Petr nezvítězil, přestože se hodně snažil. –
- Byl, jako by ho polili studenou vodou. –
- Čím déle o tom přemýšlím, tím méně si s tím vím rady. –
- Martin je muž, který si za svými slovy stojí. –
- Pracuj s cv. 10b na str. 104 – 105. Tvým úkolem je doplnit interpunkci, podtrhnout VV a určit její druh.
Fotografie vašich prací mi pošlete na pomichalova.michaela@lomnicezs.cz do středy 29. dubna 2020.
Sloh
Pro tento týden si v oblasti slohu dopřejeme odpočinek… Věnujte o to více prostoru a času úlohám z mluvnice či literatury.
Literatura
V rámci našeho putování literaturou se navrátíme k tématu přísloví, zavzpomínáme tedy na společné hodiny v 6. i 7. ročníku.
- Vysvětlete svými slovy přísloví zachycena v čítance na str. 176. Své vysvětlení uveďte do literárního sešitu.
- Pročtěte si aforismy ze str. 176 – 177.
- Uveďte do literárního sešitu:
- v čem spočívá rozdíl mezi příslovím a aforismem,
- který z příkladů vás nejvíce oslovil a proč.
Fotografie vašich prací mi pošlete na pomichalova.michaela@lomnicezs.cz do čtvrtku 30. dubna 2020.
Pokud narazíte na jakékoli nejasnosti či budete-li postrádat jistoty, v kterémkoli zadaném úkolu, neváhejte se na mě obrátit prostřednictvím našich skupinek na Messengeru či e-mailem na pomichalova.michaela@lomnicezs.cz .
Dějepis
MEZI REVOLUCÍ 1848 A PRVNÍ SVĚTOVOU VÁLKOU
Společnost – emancipace žen ve světě
https://old.zsmysl.cz/web/file/mezi_revoluc%C3%AD_1848_a_prvn%C3%AD_sv%C4%9Btovou_v%C3%A1lkou.pdf
Na tomto odkazu (prezentaci) si pozorně přečtěte učivo, které je vytvořeno v souladu s naší učebnicí. S tímto odkazem budeme pracovat i následující týden. Nyní máme před sebou pouze čtyři pracovní dny, v pátek 1. května je státní svátek. Seznamte se s kapitolou „Emancipace žen“ a podkapitolou „Nutnost emancipace“ - v učebnici na straně 99 a 100. Do sešitu si vypracujte stručný zápis odpověďmi na tyto dvě otázky:
- Co to je emancipace?
- Co bylo cílem a nutností emancipace?
Zápis pošlete na můj e-mail lidlova.lenka@lomnicezs.cz do čtvrtka 30. dubna 2020. Mějte se krásně a užijte si prodloužený víkend. Lenka Lídlová :)
Fyzika
Na tomto odkazu najdete informace k elektrickému náboji https://www.youtube.com/watch?v=NEVBGWjtRYE
V učebnici si prosím přečtěte str. 90-91. Odpovědi na otázky mi pošlete na e-mail lickova.eva@lomnicezs.cz do 30. dubna 2020
Otázky:
- Jak se nazývá jednotka el. náboje?
- Jak říkáme nejmensímu náboji?
- Jak se nazývá přístroj, který zjistí, zda je těleso nabité?
- K čemu asi dojde, když se spojí dvě tělesa se stejně velkými náboji opačného znaménka?
Chemie
Pozorně si prostudujte v učebnici str. 64-66. Případné otázky mi zašlete na na e-mail či messenger, nebo si je zodpovíme při videohovoru.
Zápis:
OXIDY
- dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku
- kyslík má v oxidech vždy záporné oxidační číslo -II
OXID SIŘIČITÝ - jedovatý plyn (vzniká při hoření síry, paliv)
OXID UHLIČITÝ - nedýchatelný (hoření paliv)|
OXID UHELNATÝ - smrtelně jedovatý (cig. kouř, motory automobilů)
OXID VÁPENATÝ - pálené vápno - stavebnictví (součástí cementu)
OXID DUSNATÝ - spalovací motory
OXID DUSIČITÝ - spalovací motory
OXID KŘEMIČITÝ - křemen, písek - stavebnictví, výroba skla
OXID HLINITÝ - korund - smirek, drahé kameny (safír, rubín)
Anglický jazyk
Tento týden si procvičíme způsobová slovesa, která jsem vám vysvětlovala minulý týden. V prvním videu je namluvený příběh, nová slovní zásoba a navazující cvičení. Ve druhém jsou vysvětlena další dvě procvičení – první jsou pravidla v parku a druhé se týká značek.
Podívejte se na videa, vypracujte zadané úkoly a pošlete mi ke kontrole tentokrát do čtvrtka, protože v pátek je svátek, tak ať si užijeme volno :o).
https://www.youtube.com/watch?v=msfYa5_6rII
https://www.youtube.com/watch?v=ikXOy8Rc7is
Přírodopis
Plíce, péče o dýchací soustavu – učebnice str. 50 – 54
Přečtěte si text v učebnici. Zápis- doplňte a přepište do sešitu:
Plíce – párový orgán, chráněný blánou poplicnicí. Do plic jsou zanořeny průdušky, které se uvnitř dělí na menší ......................................., zakončené plicními váčky s plicními ........................
Vnější dýchání –v plicních sklípcích probíhá výměna kyslíku a oxidu uhličitého mezi plícemi a červenými krvinkami.
Vnitřní dýchání- v buňkách orgánů se vyměňují plyny, váží je na sebe červené krvinky.
Onemocnění dýchací soustavy: ……………………….. vypiš podle učebnice.
Jak pečovat o zdravou dýchací soustavu: …………doplň podle svého uvážení…………… .
Zeměpis
Pracujte s atlasem a učebnicí str. 110. Doplňte zápis:
Ústecký kraj
Leží u hranic s ....................................., do kterého vybíhá .......................................... výběžek. Probíhá zde pohoří ................................ hory, ve vnitrozemí je to .......................................... středohoří. Kraj odvodňují do .......................................... moře řeky ................................. a ............................., ty se slévají v Litoměřicích.
Ze surovin je nejvýznamnější těžba ....................................... uhlí v Mostecké pánvi. Na těžbu navazuje výroba energie v tepelných elektrárnách, např. Počerady, ...................................., ........................................
Těží se zde i typické české drahokamy - ................................ granáty.
Oblast kolem Ohře je zaměřená na pěstování .............................. – centrem je město Žatec. Kolem Litoměřic převládá pěstování ovoce.
V ústí Labe do SRN je Hřensko- naše nejníže položená obec, výchozí bod do Národního parku ................................................: …………………………..podle videa vypiš tři lokality v NP………………………………………………………..