Úkoly zadané na 11. - 15. 5. - 8. ročník

Český jazyk 8

Mluvnice

V rámci mluvnice svou pozornost zaměříme na pravopisné opakování, ale především k nové látce – významovým poměrům mezi větami.

  1. Vypracujte cv. 1 na str. 44 a 2 na str. 45 – slabě, avšak čitelně tužkou do učebnice.
  2. Věnujte se studiu teorie k významovým poměrům – s oporou níže uvedených internetových zdrojů a výkladových rámečků v učebnici na str. 118 -124.

http://www.zsmoravska.cz/wp-content/uploads/Pom%C4%9Bry.pdf

https://www.umimecesky.cz/cviceni-pomery-vety-hlavni

https://www.icestina.cz/vyznamove-pomery-mezi-vetami-hlavnimi/

  1. Proveďte si zápis, pozornost věnujte zejména typickým spojovacím výrazům.
  2. Za účelem procvičení poměru slučovacího vypracujte cv. 2 na str. 119, k uchopení poměru stupňovacího vyřešte cv. 2 na str. 120.

Fotografii svých prací mi pošlete na pomichalova.michaela@lomnicezs.cz do čtvrtku 14. května 2020.

Sloh

 Naposledy se zaměříme k tématu úvahy…

  1. Přečtěte si úvahu Cestování a poznávání v učebnici na str. 157.
  2. Rozčleňte text na odstavce (slabě tužkou v učebnici) a do slohového sešitu formulujte vhodnou osnovu.
  3. Formulujte vlastní úvahu na téma cestování – se zamyšlením nad otázkami 4d, e ze str. 158.

Fotografii svých prací mi pošlete na pomichalova.michaela@lomnicezs.cz do pátku 15. května 2020.

Literatura

S ohledem na novou látku v oblasti mluvnice si i pro tento týden od literatury odpočineme…

 

Dějepis

Technický a vědecký pokrok

https://old.zsmysl.cz/web/file/mezi_revoluc%C3%AD_1848_a_prvn%C3%AD_sv%C4%9Btovou_v%C3%A1lkou.pdf

Milí osmáci, stále ještě pracujete s uvedeným odkazem, ve kterém najdete potřebné informace k učivu, rovněž tak v učebnici na straně 102 až 105. Vaším úkolem bude vypracovat stručný zápis a odpovědět na otázky. Učivo zašlete na můj e-mail lidlova.lenka@lomnicezs.cz nejpozději do pátku 15. května.

Ve stručném  zápisu se zaměřte na:

  • Dopravu
  • Elektrickou energii
  • Komunikaci
  • Zaznamenávání obrazu a zvuku
  • Další objevy a vynálezy

Odpovězte na tyto otázky s pomocí učebnice nebo internetu:

  1. V 19. st. došlo k mnoha zásadním objevům a vynálezům. Spoj vynálezce či objevitele s jeho dílem:

 

  1. Louis Pasteur                                                  A) fonograf
  2. Robert Koch                                                    B) kinematograf
  3. Marie Curie-Sklodowská                                C) bakterie vztekliny
  4. Alfréd Nobel                                                   D) bezdrátový přenos zpráv
  5. Gotlieb Daimler a Carl Benz                           E) telefon
  6. Thomas Alva Edison                                       F) radium
  7. Bratři Lumierové                                            G) automobil
  8. Alexander Bell                                                H) dynamit
  9. Guglielmo Marconi                                         I) mikrob tuberkulózy

 

  1. Zjisti, odkdy a v jakých oborech se uděluje Nobelova cena. Kdo z Čechů je nositelem Nobelovy ceny a v jakém oboru?

 

  1. Mezi významné osobnosti české vědy a techniky patřil F. Křižík. Zjisti, kdo to byl a čím se zabýval.

___________________________________________________________________________

Milí osmáci, vaše práce očekávám do pátku 15.5. na mailu pugnerova.jitka@lomnicezs.cz

ZEMĚPIS

Tentokrát zavítáme do KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE.

V učebnici si přečtěte str. 112, prohlédněte si i mapku v úvodu. Připravte si k práci atlas ČR.

Jako zápis doplňte text:

Leží u hranic s ............................., do kterého vybíhá ............................ výběžek. U státní hranice probíhá naše nejvyšší  pohoří -  ..................... s naší nejvyšší horou ................................  - měří 1602 m.

Stékají odtud řeky  ......................., ............................... nebo......................................

Východně od Broumovského výběžku lemují hranice  ........................................... hory, z nichž stéká stejnojmenná řeka.    

 Kraj profituje z cestovního ruchu:  NP Krkonoše,  CHKO Český ráj,  CHKO Broumovsko.

Shlédni krátké video a napiš  lokalitu, kterou bys chtěl/a  navštívit v Krkonoších a proč:

https://www.youtube.com/watch?v=F5byNfkoeB8 

 

 

PŘÍRODOPIS

Tentokrát se podíváme na ŽALUDEK, STŘEVA, SLINIVKU A JÁTRA,  učebnice str. 58 – 63. Nejprve si text přečtěte a s jeho pomocí doplňte pojmy k jednotlivým orgánům:

inzulin(trávení cukrů),                       vznik kašovité tráveniny,                    slepé střevo,                            žluč(trávení tuků),                   vstřebávání živin,

 zahušťování tráveniny na stolici,                                           kyselina chlorovodíková ,                                   dvanáctník.

 

 ŽALUDEK -

 TENKÉ STŘEVO-

TLUSTÉ STŘEVO-

SLINIVKA -

JÁTRA-

Která onemocnění a poruchy trávicí soustavy znáš?

 

Fyzika

Na str. 94-96 si prostudujte látku - měření elektrického proudu. K přiblížení učiva přikládám odkaz https://www.youtube.com/watch?v=WGDgj7IVtDk

Zápis: 

Měření elektrického proudu

  • měří se ampérmetrem
  • využívá se síly, kterou působí magnet na vodič
  • v el. obvodu se zapojuje ampérmetr se spotřebičem a zdrojem za sebou (sériově)

Chemie

V tomto týdnu si zkusíte procvičit oxidy a sulfidy. Z uvedených názvů vytvoříte vzorce. 

OXID CHLOREČNÝ

OXID ZINEČNATÝ

OXID MANGANIČITÝ

SULFID BROMITÝ

SULFID KOBALNATÝ

SULFID JODIČNÝ

Fotografii vašich prací mi pošlete na lickova.eva@lomnicezs.cz do pátku 15. května 2020.

 

Anglický jazyk

Tento týden budeme opět pracovat s příběhem, tentokrát ale z učebnice, kdy si procvičíme práci s textem a naučíme se některá nová slovíčka. Příběh je namluven a úkoly k němu zadány v prvním videu.

https://www.youtube.com/watch?v=Cvz4iqXvrVM

Ve druhém videu jsou úkoly z pracovního sešitu na procvičení.

https://www.youtube.com/watch?v=6-EDKN6Aueg

V posledním třetím videu jsou vysvětlena frázová slovesa a opět procvičení k nim.

https://www.youtube.com/watch?v=nWfJXgOVhKA

Vypracované úkoly označte datem zadání (11. 5.) a pošlete ke kontrole do pátku 15. 5. Po tomto termínu budou zveřejněny výsledky.