Český jazyk 8
Mluvnice
V rámci mluvnice svou pozornost zaměříme na pravopisné opakování, ale především k nové látce – významovým poměrům mezi větami.
- Vypracujte cv. 1 na str. 44 a 2 na str. 45 – slabě, avšak čitelně tužkou do učebnice.
- Věnujte se studiu teorie k významovým poměrům – s oporou níže uvedených internetových zdrojů a výkladových rámečků v učebnici na str. 118 -124.
http://www.zsmoravska.cz/wp-content/uploads/Pom%C4%9Bry.pdf
https://www.umimecesky.cz/cviceni-pomery-vety-hlavni
https://www.icestina.cz/vyznamove-pomery-mezi-vetami-hlavnimi/
- Proveďte si zápis, pozornost věnujte zejména typickým spojovacím výrazům.
- Za účelem procvičení poměru slučovacího vypracujte cv. 2 na str. 119, k uchopení poměru stupňovacího vyřešte cv. 2 na str. 120.
Fotografii svých prací mi pošlete na pomichalova.michaela@lomnicezs.cz do čtvrtku 14. května 2020.
Sloh
Naposledy se zaměříme k tématu úvahy…
- Přečtěte si úvahu Cestování a poznávání v učebnici na str. 157.
- Rozčleňte text na odstavce (slabě tužkou v učebnici) a do slohového sešitu formulujte vhodnou osnovu.
- Formulujte vlastní úvahu na téma cestování – se zamyšlením nad otázkami 4d, e ze str. 158.
Fotografii svých prací mi pošlete na pomichalova.michaela@lomnicezs.cz do pátku 15. května 2020.
Literatura
S ohledem na novou látku v oblasti mluvnice si i pro tento týden od literatury odpočineme…
Dějepis
Technický a vědecký pokrok
https://old.zsmysl.cz/web/file/mezi_revoluc%C3%AD_1848_a_prvn%C3%AD_sv%C4%9Btovou_v%C3%A1lkou.pdf
Milí osmáci, stále ještě pracujete s uvedeným odkazem, ve kterém najdete potřebné informace k učivu, rovněž tak v učebnici na straně 102 až 105. Vaším úkolem bude vypracovat stručný zápis a odpovědět na otázky. Učivo zašlete na můj e-mail lidlova.lenka@lomnicezs.cz nejpozději do pátku 15. května.
Ve stručném zápisu se zaměřte na:
- Dopravu
- Elektrickou energii
- Komunikaci
- Zaznamenávání obrazu a zvuku
- Další objevy a vynálezy
Odpovězte na tyto otázky s pomocí učebnice nebo internetu:
- V 19. st. došlo k mnoha zásadním objevům a vynálezům. Spoj vynálezce či objevitele s jeho dílem:
- Louis Pasteur A) fonograf
- Robert Koch B) kinematograf
- Marie Curie-Sklodowská C) bakterie vztekliny
- Alfréd Nobel D) bezdrátový přenos zpráv
- Gotlieb Daimler a Carl Benz E) telefon
- Thomas Alva Edison F) radium
- Bratři Lumierové G) automobil
- Alexander Bell H) dynamit
- Guglielmo Marconi I) mikrob tuberkulózy
- Zjisti, odkdy a v jakých oborech se uděluje Nobelova cena. Kdo z Čechů je nositelem Nobelovy ceny a v jakém oboru?
- Mezi významné osobnosti české vědy a techniky patřil F. Křižík. Zjisti, kdo to byl a čím se zabýval.
___________________________________________________________________________
Milí osmáci, vaše práce očekávám do pátku 15.5. na mailu pugnerova.jitka@lomnicezs.cz
ZEMĚPIS
Tentokrát zavítáme do KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE.
V učebnici si přečtěte str. 112, prohlédněte si i mapku v úvodu. Připravte si k práci atlas ČR.
Jako zápis doplňte text:
Leží u hranic s ............................., do kterého vybíhá ............................ výběžek. U státní hranice probíhá naše nejvyšší pohoří - ..................... s naší nejvyšší horou ................................ - měří 1602 m.
Stékají odtud řeky ......................., ............................... nebo......................................
Východně od Broumovského výběžku lemují hranice ........................................... hory, z nichž stéká stejnojmenná řeka.
Kraj profituje z cestovního ruchu: NP Krkonoše, CHKO Český ráj, CHKO Broumovsko.
Shlédni krátké video a napiš lokalitu, kterou bys chtěl/a navštívit v Krkonoších a proč:
https://www.youtube.com/watch?v=F5byNfkoeB8
PŘÍRODOPIS
Tentokrát se podíváme na ŽALUDEK, STŘEVA, SLINIVKU A JÁTRA, učebnice str. 58 – 63. Nejprve si text přečtěte a s jeho pomocí doplňte pojmy k jednotlivým orgánům:
inzulin(trávení cukrů), vznik kašovité tráveniny, slepé střevo, žluč(trávení tuků), vstřebávání živin,
zahušťování tráveniny na stolici, kyselina chlorovodíková , dvanáctník.
ŽALUDEK -
TENKÉ STŘEVO-
TLUSTÉ STŘEVO-
SLINIVKA -
JÁTRA-
Která onemocnění a poruchy trávicí soustavy znáš?
Fyzika
Na str. 94-96 si prostudujte látku - měření elektrického proudu. K přiblížení učiva přikládám odkaz https://www.youtube.com/watch?v=WGDgj7IVtDk
Zápis:
Měření elektrického proudu
- měří se ampérmetrem
- využívá se síly, kterou působí magnet na vodič
- v el. obvodu se zapojuje ampérmetr se spotřebičem a zdrojem za sebou (sériově)
Chemie
V tomto týdnu si zkusíte procvičit oxidy a sulfidy. Z uvedených názvů vytvoříte vzorce.
OXID CHLOREČNÝ
OXID ZINEČNATÝ
OXID MANGANIČITÝ
SULFID BROMITÝ
SULFID KOBALNATÝ
SULFID JODIČNÝ
Fotografii vašich prací mi pošlete na lickova.eva@lomnicezs.cz do pátku 15. května 2020.
Anglický jazyk
Tento týden budeme opět pracovat s příběhem, tentokrát ale z učebnice, kdy si procvičíme práci s textem a naučíme se některá nová slovíčka. Příběh je namluven a úkoly k němu zadány v prvním videu.
https://www.youtube.com/watch?v=Cvz4iqXvrVM
Ve druhém videu jsou úkoly z pracovního sešitu na procvičení.
https://www.youtube.com/watch?v=6-EDKN6Aueg
V posledním třetím videu jsou vysvětlena frázová slovesa a opět procvičení k nim.
https://www.youtube.com/watch?v=nWfJXgOVhKA
Vypracované úkoly označte datem zadání (11. 5.) a pošlete ke kontrole do pátku 15. 5. Po tomto termínu budou zveřejněny výsledky.