Úkoly zadané na 1. - 5. června - 8. ročník

Český jazyk 8

Mluvnice

V rámci tohoto týdne se vrhneme do opakování učiva ze skladby…

  1. Přečtěte si text Napínavý rybolov v Tichomoří ve své učebnici na str. 131.
  2. Vypracujte úkoly b – j k textu se vztahující.

Fotografii svých prací mi pošlete do středy 3. června 2020 na pomichalova.michaela@lomnicezs.cz .

Literatura

V tomto týdnu se ponoříme do sci-fi literatury.

  1. Seznamte se s teoretickými informacemi o literárním žánru ve své čítance na str. 202.
  2. Proveďte si stručný zápis zjištěného do svého sešitu.
  3. Přečtěte si úryvek Pocit moci ve své čítance na str. 216.
  4. Zodpovězte otázky k textu, jež naleznete na str. 220.

Fotografii svých prací mi pošlete do čtvrtku 4. června 2020 na pomichalova.michaela@lomnicezs.cz .

Sloh

Po objednávce obrátíme pozornost k jinému slohovému útvaru…

  1. Nahlédněte na vzory a výkladový rámeček v učebnici na str. 163.
  2. Pořiďte si stručný zápis do svého slohového sešitu.
  3. Vytvořte dle platných pravidel pozvánku na vámi zvolenou či smyšlenou akci.

Fotografii svých prací mi pošlete do pátku 5. června 2020 na pomichalova.michaela@lomnicezs.cz .

S případnými dotazy se na mě neváhejte kdykoli obrátit prostřednictvím e-mailu či zprávy.

 

Dějepis

VÝZNAMNÉ STÁTY MIMO EVROPU

Spojené státy americké

Učivo najdete v učebnici na straně 116 – 118, přečtěte si informace a zaměřte se na tučně vyznačené výrazy. Doplňte slova v zápisu.

Už víte, že Spojené státy americké vznikly v roce 1789 a prvním prezidentem byl George Washington. Bezprávným obyvatelstvem byli Indiáni (žili v rezervacích), stejně tak černoši (otroci). Koncem 18. st. bylo na severu zrušeno ______________________. V jižních státech byla nutnost práce otroků na obrovských ___________________________.

Válka proti Severu a Jihu

V roce __________ byl zvolen prezidentem (zastánce zrušení otroctví ______________________________________.  Jih se odtrhl od Unie a vytvořil spolek __________________________________________________________________________________.

Sever v roce 1861 zaútočil na jih a začala ________________________________________________ .

Sever byl silnější, než jih, měl více obyvatel, černoši byli v armádě, vyráběli zbraně. V roce 1865 jižní státy kapitulovaly. Bylo tím zrušeno __________________________ a volební právo bylo rozšířeno bez

hledu na barvu pleti, týkalo se mužů.

DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE

Bachův absolutismus

https://www.youtube.com/watch?v=hM7zroMLJBQ

Na tomto krátkém videu zhlédnete potřebné informace k tématu. V učebnici je najdete na straně 119.

Vznik Rakouska – Uherska

https://www.youtube.com/watch?v=U1K0esnwkUI

Na tomto krátkém videu zhlédnete potřebné informace k tématu. V učebnici je najdete na straně 120.

Česká moderní společnost

Učebnice strana 121 – 122. Do sešitu si zapište tyto stručné poznámky:

  • Občan – práva a povinnosti
  • 1781 – zrušeno nevolnictví = osobní svoboda
  • 1867 – rovnost před zákonem Rakousko-Uhersko vyrovnání
  • 1869 – povinná školní docházka na 8 let (pro děti od šesti do čtrnácti let)
  • Vyučovala se ve škole čeština

Prosím Vás o zaslání sebehodnocení vaší dosavadní práce. Do e-mailu mi napište, jak se vám při samostudiu vedlo, jestli by pro vás bylo lepší chodit do školy a proč a jakou známkou byste se v tomto pololetí ohodnotili.

Zápis z učiva a sebehodnocení posílejte do pátku 5. 6. 2020 na lidlova.lenka@lomnicezs.cz, děkuji.

 

Anglický jazyk

Na tento týden jsem vybrala video o panu Beanovi, které je zaměřené na procvičení různých časů a slovní zásoby.  Shlédněte první video, doplňte všechny věty a vyfoťte mi vaše skóre. Příběh si můžete pustit několikrát, ať máte co nejlepší výsledek :o).

https://en.islcollective.com/video-lessons/mr-bean-at-the-supermarket-super-trolley

Dalším a posledním úkolem budou otázky k příběhu, které jsou níže a jsou také přeloženy ve druhém videu.

https://www.youtube.com/watch?v=80uhIM6G0RE

 

Otázky k příběhu:

1. What does Mr. Bean usually have for breakfast?

2. Why has he decided to buy another box of cereals?

3. How many prizes has Mr. Bean found in his bowl of cereals?

4. What did the old woman want Mr. Bean to do?

5. What things does the woman want to buy?

6. Where did the cat end up?

7. What did Mr. Bean tell the machine at the parking place?

8. What was wrong with the shopping cart?

9. What does „aisle“ mean?

10. Where did Mr. Bean push the woman by the shopping cart?

11. What did he make for better shopping?

12. What does „furious“ mean?

13. What didn´t Mr. Bean manage to buy?

14. Why was the woman angry, when Mr. Bean brought her shopping?

15. Did Mr. Bean get more prizes?

16. Did you like the story?

17. Do you like Mr. Bean?

 

Odpovězte na otázky celými větami. Ofocené výsledné skóre a vypracované otázky označte opět datem zadání (1. 6.) a pošlete ke kontrole do pátku 5. 6. Po tomto termínu dám řešení do aktualit třídy.

ZEMĚPIS, PŘÍRODOPIS

Milí osmáci, blahopřeji, v pondělí máte svátek! Vaše práce očekávám do pátku 5.6.  na mailu pugnerova.jitka@lomnicezs.cz

ZEMĚPIS

Už jsme se dopracovali na Moravu, tento týden Jihomoravský kraj. V učebnici na str. 115.

Je to náš hraniční kraj, sousedí se státy ……………………………….. a ……………………………………..

Je to velmi úrodná oblast, pěstuje se ………………………., …………………………………., …………………………………

Hlavní průmyslové centrum je krajské město ……………………………….., centrum strojírenství ( Zbrojovka, Zetor).

V kraji je NP ( národní park ) …………………………………….. a památka UNESCO …………………………………………

 

PŘÍRODOPIS

Tento týden nás čeká soustava NERVOVÁ, v učebnici str. 77 – 86. Jestli je to pro vás příliš podrobné, pracujte pouze se shrnutím na str.86.

Nervovou soustavu dělíme na centrální – sem patří ………………………………….. a ……………………………..

                                                obvodovou-  sem patří nervy .

Mozek je řídícím centrem, sídlem vědomí, učení, myšlení, citů.

              Můžeme na něm rozlišit pět částí: 1.  ……………………………………..

                                                                           2.  ………………………………………

                                                                           3.  ………………………………………

                                                                           4. ……………………………………….

                                                                           5.  ………………………………………

Mícha je spojena s mozkem, prochází  páteří.  Je zodpovědná za nepodmíněné obranné reflexy k obraně těla – ruka, kterou nevědomky sáhneš na horká kamna, ucukne dříve, než si uvědomíš, co se stalo.

Z mozku i míchy vychází nervy, které je spojují s okolním světem (smysly) i vnitřními orgány.

 

Shlédněte odkaz a napište mi, která vaše mozková hemisféra je dominantní. Nejlepší je sledovat tanečnici ve více lidech – každému se točí jinam, a to ve stejnou chvíli. Jestli budete chtít „přepnout“ hemisféry, nejlépe to jde, když se zaměříte na patu nohy, dopadající na zem.

https://www.moje-pravdy.cz/brain-test/

A ještě malý test práce vašeho mozku, ale to je jen pro zábavu:

https://www.youtube.com/watch?v=u5_FxWfUGKA

 

Chemie

V učebnici na str. 62-63 si prostudujte další dvouprvkové sloučeniny - halogenidy. Oproti oxidům a sulfidům se zde nepočítá, pouze přiřadíte správné zakončení a číslo. Př. chlorid olovičitý PbCl4 (koncovka ičitý)

Zápis:

Halogenidy

  • oxidační číslo -I, koncovka id
  • nejznámějším halogenidem je chlorid sodný - nezbytný pro život

Z uvedených názvů utvoř vzorce:

chlorid zinečnatý, bromid olovnatý, chlorid dusičitý, fluorid sírový, bromid sodný

Fotografii svých prací mi pošlete na lickova.eva@lomnicezs.cz do pátku 5. června 2020.

 

Fyzika

Tento týden si v učebnici přečtěte str. 101-103. Přikládám odkaz na video, které vám přiblíží tuto i další související látku https://www.youtube.com/watch?v=PM-I63PiBuQ

Zápis:

Závislost odporu na teplotě

  • odpor kovových vodičů se s rostoucí teplotou zvětšuje
  • Ohmův zákon platí jen při stálé teplotě vodiče
  • polovodiče - odpor s rostoucí teplotou klesá (tranzistory)
  • při vysoké teplotě se stávají vodivými i některé izolanty (sklo)